CZĘŚCI - CELE - ZŁOŻONOŚĆ
Cel: Rutyna ta pobudza ciekawość, zachęca do zadawania pytań, pokazuje kolejne obszary zainteresowania.
Części |
Cele |
Złożoność |
Procedura:
- Wybieramy przedmiot lub system i pytamy:
-
- Jakie są jego części? Jakie są różne elementy, komponenty?
- Jakie są cele tych części? Jakie jest przeznaczenie każdej jego części?
- Jak jest jego złożoność? Do jakiego stopnia skomplikowane są jego części i przeznaczenie oraz związek między częściami i ich przeznaczeniem? Jakie inne złożoności dostrzegasz?
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
POŁĄCZ - ROZWIŃ - RZUĆ WYZWANIE
Cel: Rutyna ta pozwala uczniom odnaleźć związek miedzy wiedzą, która już posiadają, a nowymi zagadnieniami.
Procedura:
Połącz |
Rozwiń |
Rzuć wyzwanie |
- W jaki sposób przedstawiony obraz, przedmiot nawiązuje do wiedzy, którą już posiadasz?
- Czy pojawiły się nowe pomysły, spostrzeżenia, które pogłębiają, poszerzają twoje myślenie w nowym kierunku?
- Co stanowi dla ciebie wyzwanie? Nad czym się zastanawiasz?
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
KOLOR - SYMBOL - OBRAZ
Cel: rutyna ta nakłania uczniów do odnalezienia i wydobycia istoty zagadnień napotkanych w trakcie czytania, słuchania, oglądania.
Procedura:
- W trakcie słuchania, czytania lub oglądania uczniowie notują to, co uważają za interesujące, a następnie:
-
- Wybierają kolor, który czują, że najlepiej reprezentuje istotę głównego zagadnienia
- Wybierają symbol, który czują, że najlepiej reprezentuje istotę głównego zagadnienia
- Wybierają obraz, który czują, że najlepiej reprezentuje istotę głównego zagadnienia (obraz – rysunek z większą ilością elementów lub dowolna reprezentację tego zagadnienia w rzeczywistości.
- W parze lub grupie uczniowie dzielą się swoim kolorem, symbolem i obrazem.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
MYŚL - KOMBINUJ - ODKRYWAJ
Cel: Uczeń kwestionuje oczywistości, własne założenia.Rutyna ta pozwala uczniom na wykorzystanie posiadanej już wiedzy, pobudza ciekawość i zachęca do większej dociekliwości. Można ją zastosować zarówno na lekcji powtórkowej, jak i podczas wprowadzania nowego tematu.
Procedura:
Myśl |
Kombinuj |
Odkrywaj |
- Uczeń ma pomyśleć, co wie już na dany temat.
- Uczeń ma się zastanowić, gdzie to można wykorzystać.
- Uczeń ma postawić pytania, co go jeszcze ciekawi w związku z analizowanym zagadnieniem.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
TEZA - ARGUMENT - PYTANIE
Cel: Uczeń umie tworzyć logiczne powiązania, rozwiązuje problemy, tworzy hipotezy, potrafi analizować i oceniać, odróżnia fakty od opinii, uczeń kwestionuje oczywistości, własne założenia, sprawdza fakty.
Procedura:
- Uczeń formułuje tezę do danego zagadnienia.
- Następnie do tezy układa argumenty.
- I na koniec stawia pytanie, które przedstawia jego wątpliwości w danym temacie.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
POCZĄTEK - ŚRODEK - KONIEC
Cel: Uczeń myśli o konsekwencjach, umie tworzyć logiczne powiązania.
Procedura:
- Wybieramy jedno z pytań:
-
- Jeśli to zdjęcie z początkiem historii, to co może się za chwilę wydarzyć?
- Jeśli to zdjęcie ze środkiem historii, to co mogło się wydarzyć wcześniej? Co może wydarzyć się za chwilę?
- Jeśli to zdjęcie z końcem historii, to jak mogłaby brzmieć ta historia?
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.