• Z życia szkoły_11.jpg
  • Z życia szkoły_12.jpg
  • Z życia szkoły_13.jpg
  • Z życia szkoły_14.jpg
  • Z życia szkoły_15.jpg
  • Z życia szkoły_16.jpg
  • Z życia szkoły_17.jpg
  • Z życia szkoły_18.jpg
  • Z życia szkoły_19.jpg
  • Z życia szkoły_20.jpg
  • Z życia szkoły_21.jpg
  • Z życia szkoły_22.jpg
  • Z życia szkoły_23.jpg
  • Z życia szkoły_24.jpg
  • Z życia szkoły_25.jpg
  • Z życia szkoły_26.jpg
  • Z życia szkoły_27.jpg

CZĘŚCI - CELE - ZŁOŻONOŚĆ

E. Łomnicka

 

Cel: Rutyna ta pobudza ciekawość, zachęca do zadawania pytań, pokazuje kolejne obszary zainteresowania.

 

Części

Cele

Złożoność

     

 

Procedura:

  1. Wybieramy przedmiot lub system i pytamy:
    • Jakie są jego części? Jakie są różne elementy, komponenty?
    • Jakie są cele tych części? Jakie jest przeznaczenie każdej jego części?
    • Jak jest jego złożoność? Do jakiego stopnia skomplikowane są jego części i przeznaczenie oraz związek między częściami i ich przeznaczeniem? Jakie inne złożoności dostrzegasz?

 

4k+czesci

 

Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej

https://mysleniekrytyczne.edu.pl

Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.

POŁĄCZ - ROZWIŃ - RZUĆ WYZWANIE

E. Łomnicka

 

Cel: Rutyna ta pozwala uczniom odnaleźć związek miedzy wiedzą, która już posiadają, a nowymi zagadnieniami.

Procedura:

 

Połącz

Rozwiń

Rzuć wyzwanie

     

 

  1. W jaki sposób przedstawiony obraz, przedmiot nawiązuje do wiedzy, którą już posiadasz?
  2. Czy pojawiły się nowe pomysły, spostrzeżenia, które pogłębiają, poszerzają twoje myślenie w nowym kierunku?
  3. Co stanowi dla ciebie wyzwanie? Nad czym się zastanawiasz?

 

4k polacz

 

4k polacz2

 

Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej

https://mysleniekrytyczne.edu.pl

Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.

KOLOR - SYMBOL - OBRAZ

E. Łomnicka

 

Cel: rutyna ta nakłania uczniów do odnalezienia i wydobycia istoty zagadnień  napotkanych w trakcie czytania, słuchania, oglądania.

Procedura:

  1. W trakcie słuchania, czytania lub oglądania uczniowie notują to, co uważają za interesujące, a następnie:
    • Wybierają kolor, który czują, że najlepiej reprezentuje istotę głównego zagadnienia
    • Wybierają symbol, który czują, że najlepiej reprezentuje istotę głównego zagadnienia
    • Wybierają obraz, który czują, że najlepiej reprezentuje istotę głównego zagadnienia (obraz – rysunek z większą ilością elementów lub dowolna reprezentację tego zagadnienia w rzeczywistości.
  1. W parze lub grupie uczniowie dzielą się swoim kolorem, symbolem i obrazem.

 

4k kolor

 

4k kolor2

 

4k kolor3

 

4k kolor4

 

Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej

https://mysleniekrytyczne.edu.pl

Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.

MYŚL - KOMBINUJ - ODKRYWAJ

E. Łomnicka

 

Cel: Uczeń kwestionuje oczywistości, własne założenia.Rutyna ta pozwala uczniom na wykorzystanie posiadanej już wiedzy, pobudza ciekawość i zachęca do większej dociekliwości. Można ją zastosować zarówno na lekcji powtórkowej, jak i podczas wprowadzania nowego tematu.

Procedura:

 

Myśl

Kombinuj

Odkrywaj

     

 

  1. Uczeń ma pomyśleć, co wie już na dany temat.
  2. Uczeń ma się zastanowić, gdzie to można wykorzystać.
  3. Uczeń ma postawić pytania, co go jeszcze ciekawi w związku z analizowanym zagadnieniem.

 

4k mysl

 

Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej

https://mysleniekrytyczne.edu.pl

Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.

TEZA - ARGUMENT - PYTANIE

Admin

 

Cel: Uczeń umie tworzyć logiczne powiązania, rozwiązuje problemy, tworzy hipotezy, potrafi analizować i oceniać, odróżnia fakty od opinii, uczeń kwestionuje oczywistości, własne założenia, sprawdza fakty.

Procedura:

  1. Uczeń formułuje tezę do danego zagadnienia.
  2. Następnie do tezy układa argumenty.
  3. I na koniec stawia pytanie, które przedstawia jego wątpliwości w danym temacie.

 

4K teza

 

Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej

https://mysleniekrytyczne.edu.pl

Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.

POCZĄTEK - ŚRODEK - KONIEC

E. Łomnicka

 

Cel: Uczeń myśli o konsekwencjach, umie tworzyć logiczne powiązania.

Procedura:

  1. Wybieramy jedno z pytań:
    • Jeśli to zdjęcie z początkiem historii, to co może się za chwilę wydarzyć?
    • Jeśli to zdjęcie ze środkiem historii, to co mogło się wydarzyć wcześniej? Co może wydarzyć się za chwilę?
    • Jeśli to zdjęcie z końcem historii, to jak mogłaby brzmieć ta historia?

  4k poczatek

 

4k poczatek2

Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej

https://mysleniekrytyczne.edu.pl

Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.