RÓŻNE PUNKTY WIDZENIA
Cel: dostrzeżenie i zrozumienie różnych punktów widzenia.
Procedura:
- Ustal temat, tezę, treść o której chcesz, aby porozmawiali uczniowie. Upewnij się, że jest 3-5 różnych osób, grup, których dotyczy ten temat.
- Podziel klasę na tyle grup, ile jest „uczestników” w omawianym materiale.
- Każda grupa ma ,,wejść w buty'' swojego bohatera i zobaczyć(empatycznie ) omawiany temat z jego/jej/ich perspektywy.
- Po upływie czasu każda grupa prezentuje swój punkt widzenia.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
WIDZĘ - MYŚLĘ - ZASTANAWIAM SIĘ
Widzę |
Myślę |
Zastanawiam się |
Cel: Zachęcenie do uważnych obserwacji.
Procedura:
Patrząc na przedmiot, obraz lub treść napisz:
- co widzisz? (wielozmysłowo - dotykasz, czujesz, słyszysz) (kluczowesą fakty, nazwane po imieniu, bez jakiejkolwiek interpretacji)
- co o tym myślisz? (podziel się swoją opinią, oceną) (to czas nainterpretację)
- co cię zastanawia w tym temacie? (etap pozwala wyjść poza interpretację)
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
MOST
3 słowa |
2 pytania |
1 porównanie/ metafora |
Cel: wykorzystanie posiadanej wiedzy i tworzenie połączeń.
Procedura
- Twoje początkowe odpowiedzi do jakiegokolwiek tematu:
3 słowa ( nie więcej)
2 pytania
1 metafora lub porównanie
- Praca z treścią
- Twoje nowe odpowiedzi do tematu
Dlaczego : ,,most''? Wyjaśnij, w jaki sposób twoje nowe odpowiedziłączą się z twoimi początkowymi odpowiedziami?
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
GAŁĄŹ LOGICZNA
Cel: Uczeń sprawdza fakty, przetwarza informacje, mysli o konsekwencjach, umie tworzyć logiczne powiązania, odróżnia fakty od opinii
Procedura:
- Wybierz z tekstu wątki.
- Skup się na faktach.
- Zapisz je w formie boksów (od dołu do góry)
- Ułóż je w kolejności, zapisując „jeśli”/’kiedy”/”gdy” – „to”.
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.