5 x DLACZEGO?
Cel: Uczeń myśli o konsekwencjach, kwestionuje oczywistości i własne założenia, tworzy hipotezy, potrafi analizować i oceniać, rozwiązuje problemy, rozpoznaje swoje i innych emocje, umie tworzyć logiczne powiązania, myśli o myśleniu.
Procedura:
- Podajemy uczniom jakąś treść, opinię, obraz, zdanie itp.
- Zadajemy uczniom pytanie „dlaczego”?
- Na uzyskanąodpowiedź uczniowie zadają kolejne pytanie „dlaczego?’.
- I tak 5 x „dlaczego” , aż uczniowie dojdą do głębokiej przyczyny.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
DRABINA METAPOZNANIA
Cel: Uczeń rozpoznaje swoje i innych emocje, myśli o konsekwencjach, potrafi przetwarzać informacje. Jest to strategia przydatna w ewaluacji zajęć. Ważna w uświadamianiu uczniom procesu edukacji i odpowiedzialności za niego.
Procedura:
Uczeń odpowiada na pytania:
- Czego się nauczyłam/ -em?
- Jak się nauczyłam/ -em?
- Po co się nauczyłam/ -em?
- W jakiej sytuacji mogę to wykorzystać?
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
WINDA
Procedura:
- Uczniowie podzieleni na 4-5 zespołów po 4-5 osób.
- W ciągu krótkiego czasu uczniowie mają dyskutować i opracować określony temat.
- Gdy czas minie, każdy zespół ma wybrać jedną osobę, która zreferuje całej klasie.
- Czas prezentacji to 15-60 sekund, należy podać uczniom konkretnie ile i ze stoperem w ręku.
- Każdy zespół prezentuje swoje koncepcje.
- Po każdej prezentacji chwila na ewentualne pytania, wątpliwości od zespołów.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
KREATYWNE PYTANIA
Cel: Uczeń poprzez tworzenie pytań uczy się logicznego myślenia.
Procedura:
- Podajemy uczniom początek wypowiedzi (dlaczego ...? jak...? w jakisposób ...? poco ...? co by się zmieniło, gdyby...? a co jeśli ...?). Ichzadanie polega na dopisaniu zakończenia w kontekście omawianych zagadnień.
- Możemy również zlecić uczniom sformułowanie pytań do danego zagadnienia, ważne jest to, by było ich 12, gdyż taka ilość wyzwala kreatywność uczniów. Dobrze, by pytania nie rozpoczynały się od sformułowania „czy”.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
DOUBLE - BUBBLE
Cel: Poszukiwanie cech wspólnych i różnic.
Procedura:
- Narysowanie dwóch baniek
- W bańkach wpisujemy zagadnienia, które chcemy ze sobą zestawić
- W środkowej części umieszczamy cechy wspólne, a po zewnętrznej - różnice.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.
RÓŻNE PUNKTY WIDZENIA
Cel: dostrzeżenie i zrozumienie różnych punktów widzenia.
Procedura:
- Ustal temat, tezę, treść o której chcesz, aby porozmawiali uczniowie. Upewnij się, że jest 3-5 różnych osób, grup, których dotyczy ten temat.
- Podziel klasę na tyle grup, ile jest „uczestników” w omawianym materiale.
- Każda grupa ma ,,wejść w buty'' swojego bohatera i zobaczyć(empatycznie ) omawiany temat z jego/jej/ich perspektywy.
- Po upływie czasu każda grupa prezentuje swój punkt widzenia.
Opis rutyn został opracowany na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej
https://mysleniekrytyczne.edu.pl
Zdjęcia przedstawiają prace uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w Elblągu.