OK zeszyt to prowadzony przez ucznia zeszyt zawierający jego prace i informacje nauczyciela:
- cele poszczególnych lekcji,
- kryteria sukcesu do lekcji,
- refleksje uczniowskie,
- mapy myślowe związane z tematem,
- prace ucznia,
- prace domowe wykonane przez ucznia,
- komentarze nauczyciela do prac ucznia,
- oceny koleżeńskie uczniów,
- samooceny prac uczniowskich,
- oraz odpowiedzi uczniów na pytania kluczowe.
Zeszyt wykorzystuje zasady oceniania kształtującego w nauczaniu i uczeniu się, zaś praca z OK zeszytem jest sposobem na poznanie, doświadczanie i wybranie przez nauczyciela narzędzi oceniania kształtującego i dopasowanie ich do potrzeb nauczanego przedmiotu; to udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp, umożliwianie im, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności, wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.
Korzyści prowadzenia OK zeszytu:
- pomoc w uczeniu się,
- uwidocznienie postępów w nauce,
- zapisywanie własnej refleksji,
- ułatwienie w przygotowaniu się do sprawdzianu,
- miejsce na znalezienie informacji („wiem, że znajdę w nim zawsze odpowiedź na moje pytania”),
- lekcje są bardziej ciekawe (uczniowie lepiej pamiętają treść lekcji i stosowane metody),
- pomoc przy powtórkach i przygotowaniu się do sprawdzianów („Wiem nad czym mam pracować, dzięki refleksjom mogę ocenić, co już potrafię, a nad czym mam jeszcze pracować”),
- szybkość wyszukiwania potrzebnych informacji,
- możliwość nadrabiania lekcji w razie nieobecności,
- jest łatwiej.
W naszej szkole projekt OK zeszyt realizują uczniowie klas I-III oraz uczniowie klas starszych.
O tym, jak uczniowie pracują z OK zeszytem dowiedzieć się można, klikając w podany link:
https://sus.ceo.org.pl/zeszyt-ok
OK zeszyt - zobacz.