mPotęga MATEMATYCZNI ZAWODOWCY w SP4
Dofinansowanie kreatywnych zajęć z matematyki.
Szkolna nocka z królową nauk, zajęcia z architektury, warsztaty kulinarne, a może… zabawa z lego lub programowanie? To wszystko można zrealizować dzięki mPotędze, programowi grantowemu Fundacji mBanku, który SP4 w Elblągu będzie realizowała od września 2021 r. Tegoroczna edycja daje szansę odczarować w swoich głowach stereotyp królowej nauk - matematykę.
Udział w projekcie pozwoli uczniom zwiększyć świadomość młodzieży w zakresie praktycznego stosowania matematyki w życiu zawodowym. Nastąpi wzrost kompetencji matematycznych w planowaniu i zarządzaniu budżetem domowym. Poprawie ulegnie wzrost kompetencji matematycznych młodzieży w życiu codziennym. Chcemy promować i upowszechniać matematykę jako ciekawą i użyteczną dziedzinę nauki.
Zajęcia będą realizowane poprzez metodę projektów:
1) matematyka w programowaniu - Scratch, lego na matematyce,
2) matematyka w kuchni - zaplanowanie budżetu, zakupy, wspólne gotowanie
3) matematyka w architekturze - przygotowanie projektu 3D, zaplanowanie zakupów i wydatków i jego realizacja.
4) szkolna noc z królową nauk - matematyczna gra terenowa, planszówkowy zawrót głowy, matematyczne rewolucje w kuchni.
Wykonując projekt, uczeń pod kierunkiem nauczyciela zdobywa nową wiedzę i umiejętności a prezentując go kolegom, uczestniczy w procesie uczenia się innych uczniów. Od tradycyjnego zadania domowego projekt różni przede wszystkim tym, że uczniowie samodzielnie zdobywają informacje o jakimś szerszym niż zwykle zagadnieniu, opracowują je, a następnie prezentują innym.
E. Krause
B. Sawicka
Kuchenne wariacje z mPotęgą
Podczas cyklu spotkań z kuchennymi wariacjami uczestnicy projektu „Matematyczni zawodowcy” z grantu mPotęgi mieli okazję utrwalić wiedzę o zdrowym stylu życia i piramidzie żywieniowej. Przeliczali swoje BMI, analizując co mogą zrobić, aby je polepszyć.
Praktyczną część zajęć zaczęli od wyszukania przepisów na potrawy. Analizowania jakie i ile produktów jest nam potrzebnych. Zrobili przypuszczalną analizę finansową i złożyli zamówienie na wskazane produkty u Pani intendentki szkolnej.
Matematyka w programowaniu
Podczas cyklu zajęć programistycznych dzieci odkrywały tajniki łamigłówki Wieża Hanoi. Samodzielnie układały wieżę i próbowały opracować właściwy algorytm. Stopniowo zwiększały poziom trudności dokładając kolejne krążki wieży.
Odbyły się również zajęcia z wykorzystaniem maty do kodowania. Podczas tych zajęć uczestnicy projektu m. in. grali w statki oraz doskonalili znajomość tabliczki mnożenia.
Podczas kolejnych zajęć uczestnicy doskonalili umiejętności programistyczne korzystając z programu Scratch. Tworzyli programy rysujące różne figury geometryczne oraz obliczające pola i obwody tych figur.