• Z życia szkoły_11.jpg
  • Z życia szkoły_12.jpg
  • Z życia szkoły_13.jpg
  • Z życia szkoły_14.jpg
  • Z życia szkoły_15.jpg
  • Z życia szkoły_16.jpg
  • Z życia szkoły_17.jpg
  • Z życia szkoły_18.jpg
  • Z życia szkoły_19.jpg
  • Z życia szkoły_20.jpg
  • Z życia szkoły_21.jpg
  • Z życia szkoły_22.jpg
  • Z życia szkoły_23.jpg
  • Z życia szkoły_24.jpg
  • Z życia szkoły_25.jpg
  • Z życia szkoły_26.jpg
  • Z życia szkoły_27.jpg

4K

E. Łomnicka

4k 14K, czyli krytyczne myślenie, komunikacja, kooperacja i kreatywność to 4 niezbędne kompetencje XXI wieku.

Czym jest krytyczne myślenie? To wcale nie jest mówienie o kimś źle.Nie ma jednak jednej definicji myślenia krytycznego. To przede wszystkim sprawdzanie faktów i odróżnianie ich od opinii. Nauczyciele naszej szkoły uczą, jak rozpoznawać własne emocje, myśleć o konsekwencjach, przetwarzać informacje.

Nauczyciel stosujący myślenie krytyczne pomaga uczniom zrozumieć:

  • czego się uczą;
  • jak się uczą;
  • co jest ważne, czego należy się nauczyć;
  • gdzie zwiększyć wysiłek;
  • co myślimy, że jest prawdą;
  • co myślimy, że jest fałszem;
  • jak rzeczy powinny być postrzegane;
  •  czy nasza nauka jest wysokiej, czy niskiej jakości;
  • czy nasza nauka jest głęboka, czy powierzchowna.

4k 2

 

 

 

 

 

 

Jak nauczyć się myślenia krytycznego?

Myślenia krytycznego można się zawsze “nauczyć” i nieustannie je rozwijać. Nigdy nie jest za późno, nigdy nie jest też za wcześnie. Najłatwiej je rozwijać poprzez zadawanie pytań. Stworzono również narzędzia myślowe, które stosowane systematycznie pomagają rozwijać się w tej kompetencji.

Narzędziami krytycznego myślenia są m.in.:

  • Rutyny
  • Mapy
  • Grafy
  • Tabele
  • Schematy
  • Itp.

10 POSTAW MACIEJA WINIARKA (eksperta myślenia krytycznego), które tworzą  myślenie krytyczne:

4k

 

RUTYNY MYŚLENIA KRYTYCZNEGO

NARZĘDZIA MYŚLENIA KRYTYCZNEGO