• Z życia szkoły_11.jpg
  • Z życia szkoły_12.jpg
  • Z życia szkoły_13.jpg
  • Z życia szkoły_14.jpg
  • Z życia szkoły_15.jpg
  • Z życia szkoły_16.jpg
  • Z życia szkoły_17.jpg
  • Z życia szkoły_18.jpg
  • Z życia szkoły_19.jpg
  • Z życia szkoły_20.jpg
  • Z życia szkoły_21.jpg
  • Z życia szkoły_22.jpg
  • Z życia szkoły_23.jpg
  • Z życia szkoły_24.jpg
  • Z życia szkoły_25.jpg
  • Z życia szkoły_26.jpg
  • Z życia szkoły_27.jpg

Założenia innowacji

4. Założenia innowacji.

Innowacja survivalowo – patriotyczna „Sokoliki bliżej świata” zawiera treści zawarte
w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, przewidzianych dla
I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I–III szkoły podstawowej  – edukacja wczesnoszkolna dotyczące:

- bezpiecznego funkcjonowania ucznia w otaczającym go środowisku;

- wzmacniania poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych;

- umiejętności pozyskiwania informacji oraz umiejętności wykorzystania ich w praktyce;

- wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie
i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;

- nabywania kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie;

- akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka;

- szacunku dla środowiska przyrodniczego.

Założeniem innowacji jest wzbogacanie wiedzy i doświadczeń dzieci poprzez wyposażenie ich  w nawyki niezbędne do bezpiecznego przebywania w szkole i poza nią, świadomego korzystania
z poznanych wiadomości i umiejętności praktycznych oraz wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych przy wsparciu i w zakresie:

instruktorów firmy „North – East Survival”:

- Terenoznawstwo.

- Bytowanie.

- Leśna kuchnia.

- Strzelectwo.

- Bezpieczeństwo zajęć survivalowych.

- Udzielanie pierwszej pomocy.

nauczyciela historii Międzyszkolnego Koła Historycznego;

- zbieranie informacji na temat wybranych wydarzeń historycznych;

- udział w „Żywych lekcjach historii” według harmonogramu koła.

16. Żuławskiego Batalionu Remontowego w Elblągu:

a) udział w uroczystościach według harmonogramu batalionu;

b) udział w zajęciach przygotowywanych w ramach podpisanego porozumienia przez przedstawicieli 16. Żuławskiego Batalionu Remontowego w Elblągu:

- zwiedzanie 16. Żuławskiego Batalionu Remontowego w Elblągu;

- zajęcia z terenoznawstwa i topografii;

- zajęcia z łączności;

- zajęcia z udzielania pomocy przedmedycznej;

W ramach innowacji uczniowie przystąpią do zdobycia Regionalnej Odznaki Krajoznawczej „Miłośnik Ziemi Elbląskiej. Celem odznaki jest popularyzowanie walorów turystyczno-krajoznawczych regionu braniewsko-elbląsko-kwidzyńskiego, poznawanie jego zabytków, kultury, przyrody i gospodarki. Każda wycieczka zostanie poprzedzona przygotowaniem informacji (album, mapa, komiks) na temat miejsca.

W integralny sposób autorka innowacji wskazuje drogi poznania oraz inspirowania aktywności uczniów. Dużą rolę odgrywają zajęcia praktyczne, które wprowadzają dzieci w rzeczywisty świat
i ułatwiają im bezpieczne i mądre funkcjonowanie w terenie oraz korzystanie z praw panujących
na drogach.

Powyższa innowacja jest innowacją o charakterze spiralnym – te same treści na każdym szczeblu trzyletniej edukacji są odpowiednio wzbogacane i rozszerzane. Kolejność realizacji poszczególnych zagadnień, jak i wymiar godzin przeznaczonych na ich realizację mogą być dowolne, należy to do decyzji autorki innowacji.

Nie ma również narzuconych metod oraz form nauczania. Autorka podaje jedynie propozycję działań, pozostawiając decyzję do określonych zabiegów dydaktycznych. Powinny być one jednak dostosowane do możliwości rozwojowych uczniów oraz uczyć poprzez manipulowanie, badanie
i działanie.

W ramach wprowadzanej innowacji zajęcia będą prowadzone między innymi metodą projektu w blokach tematycznych. Bloki tematyczne, to aktywna praca, rozwijająca zainteresowania
i zdolności. Pozwoli to uczniom na samodzielne odkrywanie i konstruowanie wiedzy poprzez stawianie pytań i hipotez, dyskutowanie, dostrzeganie problemów i poszukiwanie różnych sposobów na ich rozwiązanie. Ta przyjazna uczniom forma, uwzględniająca ich naturalny rozwój, fascynację nauką, potrzebę doświadczania i radość z odkrywania, będzie dla uczniów atrakcyjna
i okaże się efektywnym sposobem zdobywania umiejętności.

5. Treści nauczania.

Treści nauczania zawarte w Innowacji survivalowo – patriotycznej „Sokoliki bliżej świata” skorelowane są z Podstawią programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, przewidzianych  dla I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I–III szkoły podstawowej  – edukacja wczesnoszkolna.

Podczas realizacji zajęć pojawiać się będą również treści nieujęte w podstawie programowej, umożliwiając rozwijanie i poszerzanie wiadomości oraz umiejętności uczniów, które zostały ujęte w Wykazie przedsięwzięć realizowanych w ramach innowacji pedagogicznej survivalowo – patriotycznej „Sokoliki bliżej świata” na lata 2017 – 2020 w klasie I a.

Ideą, która przyświecała opracowaniu niniejszej innowacji (poza jej bezpośrednim tematem) było to, że realizacja przedsięwzięć w nich zawartych odbywać się będzie przy współpracy przedstawicieli instytucji, które zajmują się wzmacnianiem poczucia tożsamości narodowej, przywiązaniem do historii i tradycji narodowych, nabywaniem kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie oraz kształtują postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego.